XIV

H14

Tegenspel: uitkomen, signaleren en afgooien

Uitkomen, signaleren en afgooien 
1: doublet
                1.1 doublet van partner is geen bevel. Kom in het algemeen met de door partner geboden kleur uit 
                1.2 als zuid SA speelt en noord heeft een kleur geboden en oost doubleert, is de geboden kleur vaak een goede start
2: Lavinthal
                2.1 een onnodig hoge kleur of een verdacht lage kleur is een Lavinthal signaal: kom terug met de hoge resp. lage kleur
                2.2 vooral nuttig bij een mogelijk tweede introever (14.3 en 14.4)
3: Troefecho
                3.1 Als een verdediger 3 troeven bezit kan hij een troefecho geven
                3.2 De verdediger gooit dan eerst de hoge en vervolgens de lage troef
                3.3 Daarmee geeft hij aan dat hij een introever kan maken (14.2)
4: Signaleren
                4.1 signaleer nooit zomaar. de tegenpartij heeft er vaak voordeel van
                4.2 gebruik geen potentiele winnaars om te signaleren